Projektbeskrivning

KONSTiga djur i Katrineholm – Lekfulla berättarpromenader och skapande kring stadens offentliga utsmyckning

2013 är året när Bildningsförvaltningen och Kultur- och Turismförvaltningen i Katrineholms kommun gör en gemensam satsning på barns läsning och sjösätter den nya skolbiblioteksorganisationen och Läslyftet. Det språkutvecklande och lässtimulerande arbetet som ska leda fram till att alla elever kan läsa efter År1 måste börja tidigt. Redan i förskolan måste satsningar göras på sådant arbete för att möjliggöra en någorlunda likvärdig skolstart vad gäller språklig nivå.

För att öka barns lärande i förskolan vill vi satsa på att utveckla barnbibliotekariers och förskolepedagogers professionella kompetenser. Genom att stärka samarbetet yrkesgrupperna emellan vill vi få till stånd ett bättre språkutvecklande arbete bland barnen i förskolan.

Förhoppningen är att vi genom ett sådant samarbete kan åstadkomma en god språklig grund att stå på när man börjar skolan. Tanken är dessutom att skapa förutsättningar för att vidga begreppet språk. Förutom ord heter nycklarna till det flerspråkiga rummet drama, bild, musik, dans och rörelse.

Det förvaltningsöverskridande projektet heter KONSTiga djur i Katrineholm och riktar sig till kommunens förskolebarn i åldrarna 3-5år, uppskattningsvis cirka 1000 barn. Den konst vi uppmärksammar är Stadsparkens och Järnvägsparkens ”djur”. Att genomföra åldersanpassade konstpromenader där berättelser och sånger kompletterar den konstnärliga upplevelsen är ett pedagogiskt grepp som främjar inte bara språklust utan även täcker in aspekter som egna kreativa uttryck, lokalkännedom och hälsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar